Møbelgigant hegles ned for vildledende markedsføring af hule slagtilbud
Den Lars Larsen-ejede møbelkæde, Ilva, kritiseres heftigt for at bedrive vildledende markedsføring.
Det skriver DetailWatch, der har bedt flere juridiske eksperter vurdere kædens prismarkedsføring.
Og det høster altså en hård dom til Ilva, der kritiseres for at reklamere for store besparelser i kædens webshop, som dog skrumper, hvis man kigger på den laveste pris de seneste 30 dage, der således ikke afviger fra den såkaldte slagtilbudspris.
Afviser kritik
I et skriftligt svar til DetailWatch erklærer Ilva sig uenige i kritikken og henviser til, at man oplyser normalprisen og de seneste 30 dages laveste pris i overensstemmelse med såvel den danske prismærkningsbekendtgørelse samt EU's prisdirektiv.
Ifølge juraprofessor i blandt andet markedsførings- og forbrugerret, Jan Trzaskowski, er der dog ikke tale om, at Ilva har forbrudt sig mod prismærkningsbekendtgørelsen. I stedet er der tale om et brud på markedsføringslovens forbud mod forbrugervildledning.
- Reglerne ændrer ikke ved, at markedsføring ikke må være vildledende. Og spørgsmålet er, hvorvidt det er vildledende at anføre besparelsen på flere tusinde kroner. Det er i sidste ende domstolene, der skal vurdere spørgsmålet, men det ligner vildledende prismarkedsføring, siger professoren til DetailWatch.
Snyd, så det driver
Kritikken af Ilvas prismarkedsføring blev tidligere på måneden fremsat af henholdsvis bestyrelsesformand og direktør hos Daells Bolighus, Brian Seemann Broe og Erling Daell, der i et debatindlæg hos Detailwatch, kaldte på flere muskler til Forbrugerombudsmanden for at få dæmmet op for en dansk møbelbranche, hvor der "bliver snydt, så det driver".
Det er ikke første gang Brian Seemann Broe tager bladet fra munden om sin egen branche, som han tidligere har kaldt "pilrådden".
Overfor DetailWatch afviser Forbrugerombudsmanden dog, at man ikke har planer om at igangsætte en intensiveret indsats i møbelbranchen, men at man fortsat vil føre et bredt tilsyn.
Tidligere på måned blev den ligeledes Lars Larsen-ejede kæde, Jysk, idømt en bøde på 200.000 kroner, for lignende markedsføringsmetoder.